Linkbuilding priseksempler

Her gennemgår jeg prisen på en klassisk SEO-opgave, der i mange tilfælde er ren varm luft. 

Forfatter: Jacob Petersen. Senest opdateret 13. marts 2024. 

Hvad koster linkbuilding – og hvad er det i det hele taget?

Linkbuilding kan koste alt fra 500 kroner til +70.000 kroner om måneden.

Ligesom alle andre SEO-opgaver kan prisen variere helt vildt, og det er fordi, at konceptet linkbuilding er bredere, end man måske umiddelbart tror.

Linkbuilding i den billige ende af skalaen omfatter at købe links fra såkaldte PBN-sider (Personal Blog Networks), som er hjemmesider, der kun eksisterer for at linke ud. Disse links er ofte utroligt billige – og ja, de er også lige til skraldespanden.

Linkbuilding i den anden ende af skalaen er decideret PR-arbejde, hvor konsulenten arbejder dedikeret på at pitche virksomhedens historier til relevante medier – og derigennem opnå naturlige, stærke links til hjemmesiden. Disse links er ekstremt værdifulde, men arbejdet er også omfattende, svært – og derfor dyrt.

Bemærk: Denne side præsenterer priseksempler på ekstern linkbuilding. Intern linkbuilding er en anden gren, hvor den eneste udgift er konsulentens arbejdskraft.

Hvad indgår i arbejdet med linkbuilding?

Arbejdet med linkbuilding kan, groft set, inddeles i tre grene:

  1. At kontakte og forhandle links med såkaldte linkmæglere, der sælger links fra et netværk af hjemmesider. Denne taktik anbefaler jeg ikke.
  2. At finde naturlige linkmuligheder, som virksomheden kan bygge selv. Det kan f.eks. være relevante virksomhedsdatabaser, samarbejdspartnere og brancheforeninger. Denne taktik anbefaler jeg.
  3. At udarbejde og pitche historier for journalister i håbet om, at virksomheden kan lande en historie og et link i medierne. Denne taktik anbefaler jeg til store virksomheder med store budgetter. Den giver oftest ikke mening til små virksomheder.

Tre priseksempler på linkbuilding

Priseksempel 1: Køb af links via såkaldt ”linkmægler” (anbefales ikke!)

Samlet pris ligger typisk på 1.000-15.000 kroner om måneden.

Honorar til konsulenten vil typisk ligge i intervallet 500 kroner – 10.000 kroner om måneden.

Omkostningerne til køb af links vil variere afhængigt af antallet og kvaliteten af linksene, men typisk kan det ligge på mellem 500 kroner og 10.000 kroner om måneden.

Priseksempel 2: Naturlige partnerskaber med andre hjemmesider samt forefaldende PR ved oplagte muligheder (anbefales)

Samlet pris ligger typisk på 1.000-7.000 kroner om måneden.

I dette tilfælde vil alle pengene gå til konsulentens honorar, da ingen links købes.

Priseksempel 3: All-in på PR (anbefales til store virksomheder med store budgetter)

Samlet pris ligger typisk på 20.000-70.000 kroner om måneden.

Igen går alle pengene til konsulenthonorarer, da ingen links købes i en ren PR-strategi. Honoraret har en meget stor spændvidde, da nogle brancher kræver en markant større indsats end andre (f.eks. lån og gambling) for at opnå gode, naturlige PR-links.